Terjumpa sebuah video dekat Instagram yang cakap pasal CSS. Aku pun tengoklah sebab macam simple ja. Video tu terangkan apa kod tu buat pada perenggan dalam blog atau website.
Jadi aku cuba tulis semula pasal ni dan bagi tutorial sikit macam mana nak buat. Aku sendiri dah cuba dan menjadi.
Dalam video tu, dia ada sebut 2 jenis "text-wrap". Kod ni akan control rupa perenggan tu.
p { text-wrap:pretty; }p { text-wrap:balance; }
Bila guna text-wrap:pretty, perenggan masih
nampak sama cuma berubah dekat hujung. Contohnya, di baris terakhir sesuatu
perenggan, cuma ada satu ja perkataan, dia akan ubah jadi 2 perkataan. Supaya
perkataan tu taklah nampak "sedih" ja sorang-sorang situ.
Dalam video tu, katanya ni perkataan "Orphan". Perkataan yatim kah maksudnya? Gambar bawah aku tunjukkan perbezaannya.
Yang lagi satu, text-wrap:balance, dia akan
control baris dalam perenggan tu supaya nampak seragam. Panjang setiap baris
nampak dekat-dekat sama ja, tak ada yang terlalu panjang atau terlalu pendek.
Cara masukkan code css ni
Dekat dashboard blogger,
- Pergi dekat "Theme" dan klik pada "Customize".
- Di bahagian "Advance", cari "Add CSS".
-
Dalam ruang kosong tu, masukkan kod
.post-body p { text-wrap:pretty; }atau.post-body p { text-warp:balance; } - Klik butang "Save" dekat bawah kanan page.
Seperti yang korang nampak, kod agak lain sikit sebab aku masukkan ".post-body" sebab aku hanya target perenggan dalam kawasan blog post atau artikel ja.
Kalau dah tak nak guna gaya perenggan ni, cuma padamkan kod tu kemudian klik 'Save'.


